„Od identyfikacji do tożsamości”

Tak nazwaliśmy w bieżącym roku zadanie realizowane w Polskim Towarzystwie Turystyczno –Krajoznawczym  w Dobczycach wspierane przez Gminę Dobczyce. Jest to kolejny etap edukacji regionalnej prowadzonej corocznie, od wielu już lat - w Oddziale PTTK.

Bogactwem regionu, w którym mieszkamy są kultura i tradycje ukształtowane przez stulecia. Dostęp i wykorzystanie potencjału kulturowego odgrywa niezwykle istotną rolę w budowaniu poczucia tożsamości i więzi lokalnych.

Czując się odpowiedzialnym za kultywowanie  dziedzictwa regionu mamy poczucie konieczności  prowadzenia edukacji regionalnej, a także zachęcanie społeczności do angażowania się w sprawy własnej lokalności i własnego dziedzictwa kulturowego, w tym do korzystania z zasobów kulturowych i przyrodniczych.

Realizując zadanie zorganizowaliśmy w kwietniu,  na rozpoczęcie sezonu turystycznego wyjazd edukacyjny dla lokalnej społeczności promujący dziedzictwo kulturowe dwóch sąsiadujących powiatów: myślenickiego i suskiego. W maju z okazji rozpoczęcia sezonu muzealnego zaprosiliśmy do muzeum profesjonalnych i nieprofesjonalnych twórców ludowych prezentujących swoją działalność oraz prowadzących warsztaty rzemiosł dawnych, gospodynie przygotowały degustację regionalnych potraw, a zespół regionalny przypomniał ludowe piosenki.

Kierując się przesłaniem, że kultura ludowa to nasze bogactwo i z niej powinni czerpać wiedzę młodzi ludzie szukający zaspokojenia potrzeby tożsamości i przynależności przygotowaliśmy dla nich specjalna ofertę. 

W maju i czerwcu ponad 200 dzieci szkół podstawowych Gminy Dobczyce wzięło udział w wyjazdach edukacyjnych po terenie Dobczyc i najbliższych okolic poznając środowisko, tradycje, legendy i zabytki.

Na początku października czeka nas jeszcze jesienny złaz integracyjny na Śnieżnicy, na który jak co roku zabieramy młodzież szkolną i dorosłych – bardzo często całe rodziny. Informacje o wyjazdach można znaleźć na naszej stronie : www.pttk.dobczyce.pl

Oprac. Maria Topa

 

Galeria: 

„Od identyfikacji do tożsamości”
„Od identyfikacji do tożsamości”
„Od identyfikacji do tożsamości”
„Od identyfikacji do tożsamości”
„Od identyfikacji do tożsamości”