Nowe przepisy dotyczące wycinki drzew

zmiany w przepisachZ dniem 17 czerwca 2017 r. weszły w życie nowe przepisy ustawy o ochronie przyrody, zgodnie z którymi osoba fizyczna będąca właścicielem nieruchomości, która planuje usunięcie drzew z tej nieruchomości na cele niezwiązane z prowadzeniem działalności gospodarczej, zobowiązana jest dokonać zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew, jeżeli obwody pni drzew mierzonych na wysokości 5cm przekraczają:

  • 80 cm - w przypadku: topoli, wierzb, klonu jesionolistnego oraz klonu srebrzystego,
  • 65 cm - w przypadku kasztanowca zwyczajnego, robinii akacjowej oraz platanu klonolistnego
  • 50 cm - w przypadku pozostałych gatunków drzew.

Zgłoszenie zawiera:

  • imię i nazwisko wnioskodawcy,
  • oznaczenie nieruchomości, z której drzewo ma być usunięte,
  • rysunek lub mapkę określającą usytuowanie drzewa na nieruchomości

W terminie 21 dni od dnia doręczenia zgłoszenia organ dokonuje oględzin drzew przeznaczonych do usunięcia, podczas których ustalony zostanie gatunek drzew oraz ich obwody. Z oględzin sporządzany będzie protokół.

Organ w terminie 14 dni od dnia oględzin może wnieść sprzeciw w drodze decyzji administracyjnej. Usunięcie drzew może nastąpić jeżeli organ nie wniósł sprzeciwu w tym terminie. Jeżeli organ wniesie sprzeciw, to właściciel winien wystąpić z wnioskiem o wydanie zezwolenia na usunięcie drzew.

Na wniosek strony organ przed upływem 14 dni na wniesienie sprzeciwu może wydać zaświadczenie o braku podstaw do wniesienia sprzeciwu.

Jeżeli właściciel nieruchomości nie usunie drzew w terminie 6 miesięcy od dnia przeprowadzonych oględzin w terenie, będzie musiał dokonać na nowo zgłoszenia zamiaru usunięcia drzew do urzędu gminy.

Jeżeli w terminie 5 lat od dokonania oględzin właściciel nieruchomości wystąpi o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę, a budowa ta będzie mieć związek z prowadzeniem działalności gospodarczej i będzie realizowana na części nieruchomości, na której rosło usunięte drzewo organ uwzględniając dane ustalone podczas oględzin, nakłada obowiązek uiszczenia opłaty za usunięte drzewa.

 Zgodnie z nowelizacją ustawy, usunięcie drzew:

  • bez stosownego zgłoszenia,
  • przed dokonaniem oględzin przez organ,
  • w przypadku sprzeciwu organu,

skutkować będzie naliczeniem administracyjnej kary pieniężnej.

W przypadku wszystkich innych podmiotów, a także osób fizycznych będących właścicielami nieruchomości, a usuwających drzewa w związku z prowadzeniem działalności gospodarczej, obowiązek uzyskania zezwolenia uzależniony jest od obwodu pnia mierzonego na wysokości 5 cm.

Wycinka drzew, których obwody pni na wysokości 5cm przekraczają:

  • 80 cm w przypadku: topól, wierzb, klonów jesionolistnych, klonów srebrzystych,
  • 65 cm w przypadku kasztanowców zwyczajnych, robinii akacjowych, platanów klonolistnych,
  • 50 cm w przypadku pozostałych drzew.

wymaga uzyskania decyzji zezwalającej na usunięcie drzew, wydawanej przez burmistrza a w przypadku nieruchomości wpisanej do rejestru zabytków – wojewódzkiego konserwatora zabytków.

Drzewa owocowe w dalszym ciągu można usuwać bez zezwolenia.